پرسش :

برخى از متخصصین کامپیوتر، سى دى ها یا لوح‌هاى فشرده‌اى را که برنامه ها و درسهاى اسلامى در آنها تسجیل شده است، رمزگشایى مى کنند و سپس به تکثیر و فروش آنها براى منافع شخصى خود اقدام مى نمایند، با این که شرکت ها و مؤسساتى که این لوح ها را نشر کرده، بر روى آنها نوشته اند که: «همه حقوق محفوظ است» و این که نسخه بردارى و تکثیر آنها مجاز نیست و با این که سرقت این الواح فشرده و تکثیر آنها موجب زیانهاى مادى به ناشران آنها مى گردد. نظر جناب عالى در این مورد چیست‌؟


پاسخ :
این حقوق هرچند در نزد عارف و عقبلا در عصر حاضر ثابت است، اما در زمان معصومین (ع) به جهت عدم ثبوت موضوع آن، ثابت نبوده است. بدین جهت نمى توان از طریق عدم ورود منع و رداع از سوى معصومین (ع) امضا و تأیید آن را کشف و احراز کرد. از این رو، هیچ اشکالى وجود ندارد در رمزگشایى لوح‌هاى فشرده و تکثیر و فروش و استفاده از آنها و این موجب زیان مالى شرکت ها یا مؤسسات ناشر آنها نمى شود و تنها از انتفاع زیادتر و سود بیشتر آنان مانع مى گردد.

منبع: یکصد و یک سوال و جواب پیرامون حقوق مالکیت فکری از نگاه فقهی، محمد اسحاق فیاض، مترجم: سرور دانش، ناشر: دبیرخانه کنگره تجلیل از مقام علمی آیت الله العظمی فیاض، 1392 ش.